Türkçe Gramer Dersleri: Türkçe Bilen Aranıyor!

   Ana dilinizin inceliklerini bilmeden hiçbir şey yapmazsınız. 
   Laf olsun diye hiçbir şey yapamazsınız demiyorum, gayet ciddiyim. Doğru düzgün konuşamayan bir insan ne kadar, ne yapabilir?
   Önce kendi dilinizi iyi konuşabilmek, sonra daha iyi yabancı dil öğrenebilmek, en sonunda çok daha iyi çeviri yapabilmek için Türkçe gramer öğrenmek elzemdir. 
   İstediğiniz gibi konuşun, konuşmayı öğrenin de gerisi hiç önemli değil. Gidin, mesela düşünür kelimesi yerine ideolojik ve statüsel kaygılarla mütefekkir diyin. Razıyım hani, yeter ki Türk milletinin efradı iki kelimeyi bir araya getirip konuşabilsin, yazabilsin. 
   Neymiş efendim yazmaya yeteneği yokmuş. Yahu olur mu hiç öyle şey? Bare konuşmaya yeteneğim yok de de daha inandırıcı olsun. Ben Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeniyim. Bir yazıyı elime aldığımda sadelik, akıcılık, yalınlık, yaşayan Türkçenin kullanılmış ya da kullanılmamış olmasına dikkât etmem gerekir. Oysa okuduğum yazılarda doğru dürüst tek bir cümleye dahi rastlayamıyorum. Koskoca noktalı virgül işareti, süs olsun diye kullanılıyor. Sevgili yazar, editör, redaktör arkadaşlar! Hiç mi bir şey bilmiyorsunuz? Hadi olur da bir sınırı vardır. O kadar uzun cümleler kuruyorsunuz ki bu kadar uzun cümleleri Nergisî'de bile görmedim. Cümlenin öznesi ayrı telden, yüklemi ayrı telden söylüyor. Hani Said-i Nursî için derler ya anlaşılmıyor diye, o kadar uzun cümleler kurup o kadar noktalama işareti kullanıyor ve yine süs olsun diye o kadar noktalı virgül işareti kullanıyorsunuz ki Said-i Nursî'nin cümleleri sizinkisi yanında beginner kalır. 
   Hayır, suç sizde de değil. 12 yıl Türkçe dersi verip de size Türkçeyi öğretemeyende suç. Türk Dili ve Edebiyatı okumamış olsam muhtemelen ben de sizler gibi olacaktım. 
   Kimseyi dil âlimi yapmak gibi bir çabam yok. Kimse dil âlimi olsun da demiyorum ama Türkçe grameri; ünsüz benzeşmesi, sertleşme, daralmadan ibaret görmek de abesle iştigâldir. 
   Üniversiteye hazırlandığım yıllardan beri Türkçe gramere özel bir ilgim var. Birçok arkadaşıma Türkçe gramer anlattım, hâlâ da anlatmaya devam ediyorum. Lise yıllarımdan beri "gramer öğretimi" konusunda kendimi sürekli geliştirdim. Sonunda üniversite son sınıfa geldiğim şu dönemde Türkçe gramer öğretimi üzerine orijinal fikirlerim ve özel metodlarım var.
   Açıkçası ilerleyen zamanlarda açacağım Youtube kanalında Türkçe gramer öğretmeyi uzun zamandır düşünüyorum. Ancak elimizde bir yazılı metnin de bulunması hiç fena olmazdı. Bu yüzden internet sitemde de sizlere yazılı olarak Türkçe gramer öğretmeye karar verdim. 
   Üniversite Hayatım boyunca Muharrem Ergin'in Türk Dil Bilgisi kitabını yanımdan ayırmadım. Bu kitapla uyumuşluğum bile vardır. Bu kitap bugün de çoğu akademisyen tarafından Türk Dil Bilgisi derslerinde ders kitabı olarak kullanılmakta ve bu alanda yazılan yeni ders kitapları da yine Muharrem Ergin'in kitabını esas almaktadır. 
   Kitabın ilk baskısının 1985 yılında yapılmış olması güncelliği açısından soru işareti oluşturabilir ancak Muharrem Ergin'in "Türk Dil Bilgisi" adlı eseri tarafımızdan okunmuş tek gramer kitabı değildir. Önce Ergin'den çıkardığım özetleri buraya yazıp bir iskelet atmış olacağım. Daha sonra yeni eserleri ve araştırmaları gözden geçirdikçe verdiğimiz bilgiler çok daha güncel ve sağlıklı olacaktır. Tabiî bu konuda yapıcı olmak şartıyla eleştirilere ve önermelere de açık olduğumu belirtmeden geçemeyeceğim. 
   Marmara Üniversitesi'nden hocam Mesut Şen'in "Gramer, Tanrı mucizesidir" sözü hayli ilginçtir. Grameri, Tanrısal bir şey görme fikri Eski Hint felsefesine kadar uzanır. İşin Tanrısal konusunu bir kenara bırakırsak gramerin en azından ontolojisi sebebiyle bir mucize gibi göründüğünü pekâlâ söyleyebiliriz çünkü gramer, deterministik özellikler göstermez. Mucize kavramı da son derece karmaşıktır ancak gramer için ilginç diye bir niteleme yapmak, çok doğru bir tespit olacaktır. 
   İlginç olan her şey, defalarca keşfedilmeye değerdir. Her keşfedişte daha da ilginçleşir... 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkülerin Söyledikleri: İki Şeye Pişman Olan Ağasarlı Cayan Hüseyin

Türk Düşüncesi: 2023 Sath-ı Mailine Girerken...

Tolgahan'ın Gözlüğü: Acı Çekmek